خلاصه كتاب خدمات متقابل ايران و اسلام اثر جاودان استاد شهيد مطهري

ترم تابستان درس تاريخ تمدن ايران و اسلام ارائه توسط استاد رحيم زاده

1- ارتباطتمدنبافرهنگ رااززوایايمختلف بررسیکنید.

باوجودارتباطفرهنگوتمدن،ایندولازموملزومیکدیگرنیستند . ممکناستکهاعتلاي فرهنگیموجبدستیابیجامعهبهمدنیت شود؛همچنینجامعهمیتواندصرفاًبرپایهياقتباس از

تمدنیدیگررشدکندوبهتمدنیدیگرمتکیشودکهباتمدنمادرمتفاوتاست . ازسويدیگر،ایننکتهنیزدرخورتاملاستکهجامعهيغیرمتمدنمیتواندبرخوردارازفرهنگ باشد . مثلاً بومیاناسترالیاوافریقاتمدنیندارند،ولیدارايفرهنگ بومیخود،یعنیمجموعهايازباورها،آداب ورسومهستند .

بنابراین،اجتماعات بشريهرچندابتداییباشندازفرهنگ خاص خودبهرهمند ند.

 

2-عواملموثردرزایش واعتلايتمدنهارانامببرید.

عواملمتعدديدرزایشواعتلايتمدنهانقشدارند. یکیازاینعواملامنیتوآرامش،یعنی امکانکاهشاضطرابهاودلمشغولیهاست . عاملدیگر،کهدرواقعروحاصلیهرتمدناست، گونهايازغرورهمبستگیملییابهتعبیرابنخلدون،عصبیتاست . عاملبعدياصلهمکاريوتعاوناستتاگروهیهمنظر،براساسآنوباتکیهبراخلاقیاتبتوانندشالودهيتمدنراپی ریزيکنند . درکناراینعوامل،اخلاقرانیزنبایدنادیدهانگاشت. تسامحبهمعنايتحمل،بردباري وصبوري؛ونیزحفظوحدت ویکپارچگیودینازدیگرعواملتمدنسازبهشمارمیآیند .

درکناراینهفتمولفهياصلی،ازدوعاملدیگرنیزبایدنامبرد؛رفاهنسبیوفشاراقتصاديواجتماعی.

 

3- عواملوعللزوالوانحطاطتمدنهارانامببرید.

عواملمتعدددیگريرانیزبرايانحطاطتمدنهابرشمردهاند،ازجملهفقدانوحدتوانسجام جامعه،هجومدشمنانخارجی،آشفتگیدربافتطبقاتیجامعهوتولیداتتصنعیورویکرد سوداگريوواسطهگري .

4- ویژگیهاي لازم براي تشکیل دولت در مدینه در زمان مهاجرت پیامبر اسلام به این شهر را توضیح دهید.

حکومت اسلامی مدینه همه ي ویژگی هاي لازم را براي یک دولت ، شامل برخورداري از قلمرو زمینی ، جمعیت ، حاکمیت و نظام اداري و اجرایی در اختیار داشت . این جامعه ي اسلامی ویژگی دیگري نیز داشت که تا آن زمان در تاریخ بشر بی سابقه بود ؛ رکن مهم تشکیل جامعه حاکمیت قانون بود . یعنی وجود یک نظام حقوقی واحد براي تمام افراد جامعه بدون هیچ گونه تبعیض و پیامبر براي اولین بار در این حاکمیت سیاسی قانون، جامعه بدون تبعیض را پایه گذاري کرد.

 

5- نقش هماهنگی و بیعت اقوام درحکومت اسلامی چیست؟

درسالیازدهمبعثتگروهیازقبیلهيخزرج،ساکنمدینه،کهبهحجرفتهبودنددرنشستیدر عقبهباپیامبر)ص(دیدارکردند . درایندیدار،حضرت فرصتیافتتاخودوآیینشرابه آنانبشناساندوبااقبالآنانروبهروشود . یکسالپس ازآن،دوازدهمردازقبیلهيخزرجویک زندرهمانمکانباپیامبربیعت کردندکهدرتاریخاسلامبهبیعتعقبهنخستینمشهورشد . پیامبر،براساساینبیعت،مصعببنعمیررابهعنواننخستینداعی)دعوتکننده ( اسلامبهمدینهفرستاد تابهاهلمدینهقرآنوتعالیماسلاموآداب نمازبیاموزدوچوندانستهشدمدینهپناهگاهمناسبیبراي گسترش اسلامومسلمانانخواهدبودپیامبرهجرتتاریخیخودرادرروزدوازدهمربیعالاولسال چهاردهمبعثت صورت داد .

 

6-سیرتکاملوسایلنوشتندرصدراسلامراتوضیحدهید.

یکیازوسایلیکهقرآنبرآننوشتهمیشدپوستبودکهعلتاستفادهازآندرثبتمسائلمهم

ماندگاريبیشترآنبود . ولیتهیهياینمادهحتیبرايثروتمنداننیزدشواربود . ازاینرو،اعراب ازموادمناسبدیگريهمبرايکتابتاستفادهمیکردند،مانندپوستخشکیدهيدرختنخلیا حتیشاخهيخشک شدهيآن. آشناییمسلمانانباتمدنهاياطراف نیزدرآشناییآنهاباادوات کتابتبسیارتاثیرداشت . مثلاًمسلمانانپسازفتحسرزمینهايمصروشامباقرطاسیاپاپیروس آشناشدندوازآنپس،ظاهراًکتابتبرآنرابهمواددیگرترجیحمیدادند . ولیپاپیروسنیز بسیارگرانبهابود . گزینهيمناسببرايتهیهيمادهايبراينوشتن،کاغذبود . پیشینهيآشنایی مسلمانانباکاغذبهزمانفتوحدرماوراءالنهر ) فرارود( بازمیگردد. اینصنعت ازسمرقند،کهدر آنجاتعداديازکاغذسازانچینیبهکاراشتغالداشتند،بهدیگرسرزمینهاياسلامیراهیافت .

تفاوتدرمیزانمصرفمواداولیهموجبپدیدآمدنانواعکاغذدرسدههاينخستینهجريبوده است . اینکاغذهادرجنس،استحکام،ضخامت،روشنیورنگ بایکدیگرتفاوتداشتهاندو اینمسئلهنشانمیدهدکهمسلمانانفقطبهآموختنروشکاغذسازيازچینیهااکتفانکردهو خودبهتکمیلاینصنعتپرداختهاند . بهمروردرهمهيشهرهاياسلامیودرسرزمینهايچون عراقومصروایرانواندلس کاغذساختهمیشد . صنعتکاغذسازيدرپایانسدهيدومهجري بهکوششفضلبنیحییبرمکی،وزیربافرهنگهارونالرشید،دربغدادراهاندازيشدوبه سرعتجايپوستراگرفت . اینصنعتدرسدهيپنجمهجريازعراقبهشامرفتودرآنجا نیزتحولیشگرف پدیدآورد . بهگونهايکهناصرخسرو،درسفرنامهيخود،ازشهرطرابلس در لبنانیادمیکندومینویسدکهدراینشهرورقهايزیباهمچونورقهايسمرقنديساختهمیشود وازآننیزبهتراست . بدینگونه،مسلماناندربسطوگسترشیکیازمهمترینعواملارتباط فرهنگی،یعنیکاغذفنقشاساسیداشتند . اینصنعتازطریقمصرواندلسبهاروپارسیدو نخستینکارخانههايکاغذسازيدرایتالیادرحدودسدهيسیزدهممیلاديتاسیسوراهاندازي شد.

 

7- چهارنمونهازمراکزعلمیدرتمدناسلامیرانامببرید.

بیت الحکمهدارالعلمهانظامیههانظامیهنیشابور .

 

 

 

 

8- نقش نظامیههارادرتکوینتمدنوعلوماسلامیبهطورمشروحبررسیکنید.

ازدیگرمراکزعلمیوبسیارمهمومشهوردورهياسلامی،نظامیههابودند . درنیمهيدومسدهي

پنجمهجري،خواجهنظامالملکباساختمدارسیبهنامنظامیهدربغدادونیشابوروشهرهاي دیگربنايایننظامیههاراپدیدآورد. درنظامیهيبغداد،کهدر 459 قتاسیسشد،ابواسحاق شیرازيتدریسمیکرد . پسازآنبزرگترینمقامتدریسدراینمدرسهبهاماممحمدغزالی رسیدوازآنپس تاسیس اینمدارسدرجهاناسلامگسترشیافت .

مدارسومراکزعلمیکهبه امرخواجهدرقلمروسلجوقیانتاسیسشدبهسببانتساببهخواجهنظامالملکبهنظامیهمشهور شدند . بجزنظامیهيبغداد،نظامیههايدیگررانیزمیتواننامبرد : نظامیهينیشابور،کهبهخاطر توجهخواجهنظامالملک ودیگرپادشاهانسلجوقیبهشهرنیشابوردراینشهرتاسیسشدوافراد مشهوريچونامامموفقنیشابوري،حکیمعمرخیام،حسنمصباح،اماممحمدغزالیوبرادرش اماماحمدواماممحمدنیشابوريدرآنجاتربیت شدند . نظامیهينیشابور،بهخاطرشمارمدرسانو فقهايمشهوريکهدرآنبهتعلیممشغولبودند،پس ازنظامیه يبغداد،درجایگاهدومقرارگرفت . نظامیهياصفهانوبلخنیزاستادانناموريداشت.

 

9- اسلام و مسئله ملیت :

اندیشه ملی گرایی و تهییج احساسات ملی می تواند آثار مثبت و مفیدی داشته باشد و نیز می تواند پیامدهای مخربی به دنبال داشته باشد. البته در کشورهای اسلامی بیش از آنکه آثار مثبتی به دنبال داشته باشد، سبب تفرقه و جدایی شده است و این امر روز به روز بر مشکلات جهان اسلام افزوده است. نمی توان از ضربه های جریانهایی که تحت عنوان ملیت و قومیت بر پیکره اسلام در کشورهای اسلامی وارد شده است غافل ماند. حتی در ایران نیز می توان مخالفت های گسترده ای را علیه اسلام تحت عنوان دفاع از ملیت مشاهده کرد.

خدمات اسلام به ایران :

سلام با ظهور خود، تمدن عظیمی را پایه ریزی می کند که ایرانیان نیز در کنار دیگر ملل اسلامی، در این تمدن شریک هستند و سهم عمده این تمدن از آن ایرانیان است.

اولین چیزی که اسلام از ایران گرفت، تشتت افکار و عقائد مذهبی بود و به جای آن وحدت عقیده را برقرار کرد.اسلام جلوی توسعه و نفوذ مسیحیت را در ایران و به طورکلی در مشرق زمین گرفت. به طورکلی اسلام با گشودن دروازه های سرزمین های دیگر به روی ایران و نیز گشودن دروازه ایران به روی ملل و اقوام دیگر، دو پیامد مثبت را برای ایران به دنبال داشت: 1- ایرانیان توانستند هوش و لیاقت و استعداد خود را عملاً به دیگران ثابت کنند. 2- با آشنا شدن به فرهنگ ها و تمدن های دیگر توانستند سهم عظیمی در تکمیل و توسعه یک تمدن عظیم جهانی به خود اختصاص دهند.

اسلام، ایرانی را هم به خود شناسانید و هم به جهان و نبوغ و استعداد ایرانی را نه تنها در جنبه های نظامی بلکه در سایر جنبه های فکری و فرهنگی و سیاسی نمایان کرد. هر چند برخی از مخالفین بر این عقیده اند که اسلام، برای ایران یک تهاجم بود ولی از نظر توده مردم و ملت ایران، یک انقلاب بود به معنی دقیق آن. اسلام، خرافات فکری و اعتقادی زرتشتی و امثال آن را از روح اندیشه ناب ایرانی زدود و به جای آن، توحید را با تمامی اقسام و شقوق آن، در ذات ایرانی قرار داد؛ روحانیت موروثی و طبقاتی را منسوخ کرد و آن را از حالت اختصاص آن بیرون آورده و بر اصل و مبنای دانش و تذهیب درون قرار داد.

خدمات ایران به اسلام:

به عقیده استاد مطهری، ایرانیان در دو جهت سرآمد مللی هستند که اسلام در آنها ظهور و بروز یافت. از جهت اول، ایرانیان، بیش از هر ملت دیگر نیروهای خود را دراختیار اسلام قرار دادند و از جهت دوم، بیش از هر ملت دیگر در این راه صمیمیت و اخلاص نشان دادند. اولین خدمتی که از آن نام برده می شود، خدمت تمدن کهن ایرانی به تمدن جوان اسلامی است. از این گذشته، استاد به ذکر خدمات ایرانیان مسلمان می پردازد که در موارد مختلف و به طرق گوناگون صورت گرفته است: به صورت نشر و تبلیغ و دعوت ملل دیگر، در قالب سربازی و خدمت نظامی، در صنعت و هنر و غیره.

 

10- صحاح سته اهل سنت را نام ببرید ؟

1. صحیح بخاری، 2. صحیح مسلم، 3. سنن ابى داود، 4. صحیح ترمذى، 5. سنن ابن ماجه، 6. صحیح نسائى.
این صحاح شش‌گانه نزد اهل سنت معتبر هستند، ولی همگی در یک درجه از اعتبار نیستند؛ از این‌رو صحیح بخاری و مسلم را از بقیه بالاتر دانسته و تمام احادیث این دو کتاب را صحیح و مورد قبول می‌دانند. اما از نظر ما در تمام این کتاب‌ها، هم احادیث معتبر وجود دارد هم غیر معتبر، بنابراین اعتبار اصل این کتب به عنوان یک منبع روایی را می­پذیریم اما این به معنای پذیرش تمام روایات موجود در آنها نیست.

 

11- مراحل مختلف دانش اصول فقه از اغاز تاکنون را نام ببرید ؟

1-دوره حضورائمه2-آغاز تدوین فقه3-دوره تلفیق4-تهذیب الاحکام5 -دوره نقدمکتب تلفیق      6-دوره تهذیب و تکامل مکتب تلفیق7-دوره شهید اول 8- فقه دوره صفوي9-احیاي اجتهاد اصولی10-دوره شیخ انصاري

 

12- دورهمعاصرتطوردانش فقهواصولباظهورچهکسیآغازمیشود؟توضیحدهید.

شیخمرتضیانصاري،نابغهبزرگ سدهسیزدهمهجري،مبتکرروشهايدقیقیدرفقهواصولفقهبودکه موجب شدهچهرهفقهبهکلیدگرگونشود. مجموعهفقهیبهجامادندهازوي،چناندقیقوظریف است کهبهکلیناسخماسبقگردید،اینمکتبازآنروزگارتاکنونبرجوامععلمیويفقهیحکمفرماست وباوجودشخصیتهايبزرگ تاامروزتغییراساسینکردهاست.

 

13- پنجنفرازاصولیونمهمتاریخاسلامرانامببرید.

1. هشامابنحکم،شیخمتکلمانامامیه، 2. شیخمفید، 3. شیخطوسی، 4. محققحلی، 5. وحیدبهبهانی،6. سیدمهديبحرالعلوم، 7. کاشفالغطاء، 8. سیدعلیطباطبایی، 9. شیخمرتضیانصاري

 

 

 

14- چگونگیتکوینوپیدایش دانش کلامدرصدراسلامراتوضیحدهید.

دلایلچنديباعثپیدایش علمکلامبردامنهتوسعهتمدناسلامیشد. ازجملهایندلایلارتباطبین مسلمانانباغیرمسلمانانهمچونایرانیان،رومیانومصریانبود. براثراینارتباطاختلافعقایدآشکار شدومسلمانانبرايدفاعازدیناسلامبهفراگیريروشهاينوینفکريواستدلالیپرداختند. دلیل دیگرپیدایشاینعلم،اسلامآوردناقوامیبودکهدرمذهبآنانعقایديدربابصفاتخدا، توحید،قضاوقدر،جزاوسزاومانندآنوجودداشت . باتوجهبهاینسابقه،تازهمسلمانانمی کوشیدندباورهايدیندیرینخودرادرقالبدیناسلامتبیینکنند. ازاینرو،مسلمانانکوشیدندبا بهرهگیريازاستدلالهايعقلی،اصولعقایداسلامیرامستحکمکنند.

 

15- نقش علامهحلیدرتکویندانش کلامدرقرنهفتمراتوضیحدهید.

تنهاعالماسلامیکهدرطولقرونگذشتهمفتخربهلقب  آیتالله  شدعلامهحلیاستاو چهارصدسالهازخودبرجايگذاشتهاستاوبحثسیاست رانیزدرآثارکلامیخودمطرحکرده استازانجاکهاوسیاستودیانتراهمزادمیداندبحثهايکلامیاشنمایانگرباورهاي سیاسیوشیعیاونیزهست. مهمترینکتابکلامیاوالبابالحاديعشراستکهدرابوابآن موضوعاتمختلف شیعهموردبحث وبررسیقرارگرفتهاست.

 

 

 

 

 

 

 

16-نظر استاد مطهری در خصوص تبلیغات و زرتشتی گری در ان ایام چه بود ؟

  استاد مطهری با اشاره به تبلیغات و زرتشتی گری که در آن ایام وسعت بیشتری پیدا کرده بود، اذعان می دارد که: "همه می دانند که ایرانی امروز هرگز به دین زرتشتی برنخواهد گشت و تعالیم زرتشتی جای تعالیم اسلامی را نخواهد گرفت. مزدکی و مانوی و زرتشتی و همه کسانی که امروز تحت عنوان دروغین قهرمانان ملی معرفی می شوند و هیچ صفت مشخصه ای جز مبارزه با اسلام نداشته، هرگز جای قهرمانان اسلامی را در دل ایرانیان نخواهد گرفت"

 

 

17- چرا اسلام جهان شمول است و سرزمین خاص را برای خود ننهاده اند؟

استاد مطهری مسئله دعوت همگانی و جهانشمول اسلام را به عنوان نمونه ای از آنچه محدود به سرزمین خاصی نمی شود ذکر می کند و در دو بخش، بحث خود را دنبال می کند: اول آنکه مقیاس های اسلامی مقیاسهای جهانی است نه ملی و قومی و نژادی. ایشان در تأیید هر یک از این دو مدعا به آیات و روایاتی از منابع دینی استناد می کند

 

18- آیا پیشرفت اسلام در ایران به خاطر همین خصیصه جهانی بودنش می باشد و یا اسلام به ایرانیان تحمیل شده است؟

استاد مطهری در پاسخ به این پرسش به بررسی اجمالی تاریخ اسلام و ایران پرداخته و حقیقت امر را با استناد مدارک صحیح تاریخی روشن می سازد: سابقه آشنایی ایرانیان با دین اسلام به زمان حیات پیغمبر برمی گردد. کسانی مانند سلمان فارسی و گروهی از ایرانیان که در یمن و بحرین به دین اسلام گرویده بودند مقدمات آشنایی هرچه بیشتر ایرانیان با اسلام را فراهم می کردند و با تبلیغات و روشن گری هایی که در میان ایرانیان داشتند مردم ناراضی از اوضاع حکومتی و داخلی ایران را بیش از پیش مشتاق دین اسلام می کردند.

نکته ای که استاد مطهری بدان اشاره می کنند همین نارضایتی مردم و عدم اشتیاق آنها برای همکاری با حکومت وقت ایران در جنگ با مسلمانان بود و همین امر باعث شکست ایرانیان از مسلمانان شد و این مسئله در حالی بود که سپاه ایرانیان چندین برابر سپاه مسلمانان بود و از قدرت و امکانات بیشتری برخوردار بودند.

اما در ادامه بحث از تحمیلی و یا عدم تحمیلی بودن اسلام به ایرانیان، استاد مطهری از زبان ملی ایرانیان یعنی زبان فارسی سخن به میان می آورد؛ زبان فارسی که دستاویز برخی از مخالفان گردیده بود تا آن را از علل تحمیلی بودن اسلام به ایران بدانند، چرا که به عقیده ایشان، هرچند اسلام تمام سرزمین ایران را فراگرفت ولی ایرانیان هرگز زبان عربی را بر زبان فارسی ترجیح نداده و در طول قرن ها حاکمیت اسلام بر ایران، زبان فارسی خود را حفظ کردند. از سوی دیگر، این گروه از مخالفان نظریه عدم تحمیلی بودن اسلام به ایرانیان، مسئله علاقه و ارادت ایرانیان به مکتب تشیع و خاندان اهل بیت را مطرح می کنند و آن را غیرصادقانه جلوه داده و نوعی عکس العمل زیرکانه در مقابل اسلام و اعراب، برای احیای آداب و رسوم کهن ایرانی می دانند. به عقیده استاد مطهری، دیدگاه این افراد درخصوص زبان فارسی و مسئله تشیع، از یک سو برای اهل تسنن بهانه ای گردید تا در خلوص ایرانیان به اسلام تردید کنند و از سوی دیگر تجلیل ناسیونالیست های ایرانی را به دنبال داشت تا به تجلیل از مردم ایران به خاطر حفظ آداب و رسوم کهن خود بپردازند.

اما نه حفظ زبان فارسی از سوی ایرانیان و نه علاقه آنها نسبت به خانواده پیامبر، هیچیک نمی تواند دلیلی بر تحمیلی بودن اسلام به ایرانیان باشد. توجه ایرانیان به زبان فارسی به عنوان ضدیت با اسلام یا اعراب نبوده است. آنها زبان عربی را زبان اسلام می دانستند نه زبان قوم عرب و چون اسلام را متعلق به همه و جهانشمول می دانستند، زبان عربی را نیز متعلق به همه مسلمانان اعم از اعراب و غیراعراب می دانستند. با نگاهی به اشعار شاعران فارسی زبان برجسته ای همچون مولوی، حافظ، سعدی و دیگران، با ابیاتی با زبان عربی مواجه شدیم که خود، حاکی از اهمیت والایی است که زبان عربی به عنوان زبان دین و نه زبان قومی خاص، برای ایشان داشته است.

 

19- خدمات ایرانیان به اسلام چگونه بیان شده است ؟

استاد مطهری درخصوص خدماتی که ایرانیان به اسلام داشتند، نکته ای اساسی را مطرح می کند و آن اینکه تمام خدمات ایرانیان از روی اخلاص و صمیمیت صورت گرفته است. البته در این شکی نیست که عده ای از مخالفین و کسانی نیز بودند که در قالب نفاق حضور داشتند و خدمات صادقانه و مخلصانه ای انجام نمی دادند، ولی اکثریت ایرانیان، با اخلاص و صمیمیت خدمت می کردند و انگیزه ایرانیان در جنبش فرهنگ اسلامی، جبران شکستی بود که از جنبه نظامی در میدان هایی نظیر قادسیه، از اعراب خورده بودند. اما استاد مطهری، این تفسیر را کاملاً دور از واقعیت می داند چرا که سابقه خدمات ایرانیان به اسلام، به قبل از شکست های نظامی می رسد و ثانیاً اگر هدف ایرانیان از خدمت به اسلام جبران شکست های نظامی بود، چرا آنان خود مبلغ و مروج اسلام در میان ملل دیگر گردیدند و هر کجا که اسلام به خطر می افتاد، بیش از ملل دیگر، از خود جانفشانی نشان می دادند؟

 

20- عکس العمل ایرانیان در مقابل اسلام چگونه بود ؟ توضیح دهید .

به عقیده استاد، عکس العمل ایرانیان دربرابر اسلام فوق العاده نجیبانه و سپاسگذارانه بوده است و از نوعی توافق طبیعی میان روح اسلامی و کالبد ایرانی حکایت می کند. از اینجا، استاد مطهری به تحلیل و بررسی آنچه بعدها دو قرن سکوت نامیده شد می پردازد، یعنی دو قرن اول ایران اسلامی که از حدود نیمه های قرن اول هجری که ایران فتح شد تا حدود نیمه های قرن سوم هجری که کم و بیش حکومت مستقل در ایران تشکیل شد. این دو قرن را به اعتبار اینکه ایران جزء قلمرو کلی خلافت بوده و از خود حکومت مستقلی نداشته است، برخی از مستشرقین و در رأس آنها سر جان ملکم، دوره سکوت و احیاناً بردگی ایرانیان نامیده اند (ص728). استاد مطهری با نگاهی انتقادی به این مسئله، معتقد است که اگر از منظر این مستشرقان به اوضاع ایران نگاه کنیم و تنها طبقه حاکمه ایران را در نظر بگیریم، می توان دوره ای را که ایران جزء قلمرو خلافت بوده، دوره سکوت بنامیم. اما اگر توده ملت ایران را در نظر بگیریم، این دو قرن را باید دوره خروش و نشاط و تحرک فوق العاده ایرانیان نامید. در این دو قرن، ایرانیان با یک ایدئولوژی جهانی و انسانی و فوق نژادی آشنا شدند، یعنی ایدئولوژی اسلامی که حقایقش، آسمانی و فوق زمان و مکان است و متعلق به هیچ قوم خاصی نمی باشد.

21- کارنامه درخشان اسلام در ایران پس از تغییرات اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی در اوایل ظهورآن در ایران چگونه بود ؟

به طورکلی اسلام با گشودن دروازه های سرزمین های دیگر به روی ایران و نیز گشودن دروازه ایران به روی ملل و اقوام دیگر، دو پیامد مثبت را برای ایران به دنبال داشت:

1- ایرانیان توانستند هوش و لیاقت و استعداد خود را در همگرایی افکار و عقاید اسلامی عملاً به دیگران ثابت کنند.

2- با آشنا شدن به فرهنگ ها و تمدن های دیگر توانستند سهم عظیمی در تکمیل و توسعه یک تمدن عظیم جهانی به خود اختصاص دهند.

 

22- استاد مطهری با انتقاد از این دیدگاه که زبان ایرانی در طی این دو قرن خاموش بوده چه بیانی نسبت به این انتقاددارد ؟

»آیا این عیب است بر ایرانیان که پس از آشنایی با زبانی که اعجاز الهی را در آن یافتند و آن را متعلق به هیچ قومی نمی دانستند و تنها آن را زبان یک کتاب می دانستند، به آن گرویدند و آن را تقویت کردند و پس از دو سه قرن، از آمیختن لغات و معانی آن با زبان قدیم ایرانی، زبان شیرین و لطیف امروز فارسی را ساختند؟«


برچسب‌ها: تاريخ تمدن, ايران, اسلام, استاد مطهري
+ نوشته شده در  دوشنبه بیست و پنجم مرداد ۱۳۹۵ساعت 10:14  توسط محمدعلی رحيم زاده- نگار  |